Γιατί βουρτσίζουμε τα δόντια μας; Επειδή γνωρίζουμε ότι εάν τα βουρτσίζουμε καθημερινά προλαμβάνουμε τα σφραγίσματα και νιώθουμε καλύτερα. Γνωρίζουμε επίσης ότι όλοι οι τύποι φίλτρων- του αυτοκινήτου, του στεγνωτηρίου ρούχων, ή του συστήματος εξαερισμού του σπιτιού- δουλεύουν καλύτερα εάν διατηρηθούν καθαρά. Γιατί όχι και το φίλτρο του σώματος;

Η αρχαία μέθοδος της ρινικής πλύσης εφαρμόζεται ως καθημερινή ρουτίνα υγιεινής σε ολόκληρο τον ανατολικό κόσμο. Ακόμα και οι γιαγιάδες μας ήξεραν ότι έχει νόημα η διατήρηση της σωστής υγρασίας της μύτης. Έχετε ποτέ εισπνεύσει αλατόνερο από τη μύτη κατά τη διάρκεια ενός κρυολογήματος; Χρησιμοποιήσατε ποτέ υγραντήρα; Τι εκτιμάτε με την αίσθηση καθαριότητας μετά από το κολύμπι στη θάλασσα; Η πλύση της μύτης χρησιμοποιεί μια παρόμοια αρχή, αλλά με πολύ πιο εύκολο, επαρκή και αποτελεσματικό τρόπο.

Η υπάρχουσα επιστημονική βιβλιογραφία σχετικά με τη ρινική πλύση υποστηρίζει αυτή την απλή ιδέα: Η ρινική πλύση είναι ένας αποδεδειγμένος τρόπος να μειωθεί, ή ακόμα και να αποφευχθεί τελείως, η χρήση φαρμάκων για τη θεραπεία πλήθους ρινικών ενοχλήσεων. Αλλεργιολόγοι, Γενικοί γιατροί, Παθολόγοι, Παιδίατροι, Ωτορινολαρυγγολόγοι και Φυσικοπαθητικοί γιατροί και νοσηλευτές, όλοι συμφωνούν ότι η ρινική πλύση είναι ασφαλής και αποτελεσματική. Η εμπειρία από τους ασθενείς μας δείχνει ότι όσοι πλένουν τη μύτη τους καθημερινά χρησιμοποιούν λιγότερα φάρμακα, κοιμούνται καλύτερα, ροχαλίζουν λιγότερο και εκδηλώνουν λιγότερα επεισόδια άσθματος. Η καθημερινή ρινική πλύση διατηρεί τις ρινικές διόδους και τα ιγμόρεια καθαρά και υγιή.

Η βουλωμένη μύτη, τα φραγμένα ιγμόρεια, η ρινική καταρροή, το άσθμα και τα προβλήματα της μύτης κατά την εγκυμοσύνη μπορούν όλα να αποδειχθούν πολύ ενοχλητικά προβλήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Τη νύχτα, γίνονται υπερβολικά δυσάρεστα καθώς εμποδίζουν τον ήσυχο, βαθύ ύπνο. Ίσως η πιο δύσκολη και μακροχρόνια διαταραχή ύπνου είναι το ροχαλητό. Ένα κοινό πρόβλημα ύπνου που επηρεάζει ανθρώπους όλων των ηλικιών, το ροχαλητό αποτελεί σταθερή, σχεδόν κωμική συνήθεια για πολλούς. Στην πραγματικότητα βέβαια δεν υπάρχει τίποτα για να γελάσει κανείς – μιας και προκαλεί κακό ύπνο, κόπωση κατά τη διάρκεια της ημέρας και απογοήτευση μεταξύ των συντρόφων που κοιμούνται μαζί.

Το ροχαλητό παρουσιάζεται όταν η ροή του αέρα μέσω του στόματος, της μύτης και του λαιμού παρεμποδίζεται μηχανικά, προκαλώντας στα τοιχώματα των αναπνευστικών οδών δόνηση κατά τη διάρκεια της αναπνοής. Το αποτέλεσμα είναι ο χαρακτηριστικός ήχος του ροχαλητού. Η ροή του αέρα μπορεί να εμποδιστεί από διάφορες παθήσεις οι οποίες προκαλούν στένωση των αναπνευστικών οδών. Κατά τη διάρκεια του ύπνου, το άτομο πρέπει να εργαστεί σκληρότερα για να αναπνεύσει εξαιτίας αυτών των μερικώς αποκλεισμένων ρινικών διόδων. Κατά καιρούς, οι μαλακοί ιστοί στο πίσω μέρος του λαιμού καταρρέουν και δονούνται. Μερικοί άνθρωποι ροχαλίζουν μόνο κατά τη διάρκεια εκδήλωσης κάποιας αλλεργίας ή όταν έχουν λοίμωξη των ιγμορείων. Κάποιοι ροχαλίζουν επειδή έχουν κάποια παραμόρφωση στη μύτη τους, όπως παρέκκλιση του ρινικού διαφράγματος ή ρινικούς πολύποδες.
Το ροχαλητό μπορεί να αποτελεί σημάδι της Υπνικής Άπνοιας, μιας σοβαρής πάθησης, εξαιτίας της οποίας οι πάσχοντες στην πραγματικότητα σταματούν να αναπνέουν για μερικά δευτερόλεπτα κάθε φορά. Αυτή η κατάσταση μπορεί να είναι σοβαρό πρόβλημα και πρέπει να αξιολογηθεί από γιατρό.

Η ρινική πλύση μπορεί να είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για τη μείωση ή και εξάλειψη του ροχαλητού. Ενώ οι μελέτες ύπνου είναι ο μόνος τρόπος να διαπιστωθεί εάν το ροχαλητό αποτελεί σοβαρό πρόβλημα, πολλοί από αυτούς που ταλαιπωρούνται από το ροχαλητό και τον ύπνο κακής ποιότητας έχουν απλώς βουλωμένη μύτη. Η πλύση των ρινικών διόδων πριν τον βραδυνό ύπνο, ξεπλένει και ενυδατώνει τους ρινικούς ιστούς. Αυτό μειώνει τη συμφόρηση των ιγμορείων και εξασφαλίζει ανοιχτές ρινικές διόδους, οδηγώντας σε αυξημένη ροή αέρα και μεγαλύτερη άνεση.

Ακριβώς όπως το βούρτσισμα των δοντιών σας, η τακτική υγιεινή της ρινικής κοιλότητας μπορεί να σας βοηθήσει να παραμείνετε υγιείς και να αισθάνεστε καλύτερα. Η καθημερινή ρινική πλύση μπορεί να αποτελέσει τη διαφορά μεταξύ μίας νύχτας καλού ύπνου και ενός ακόμη πρωινού που θα ξυπνήσετε κουρασμένοι.

Πηγή: http://www.nasopure.com/sleep_and_your_nose_s/1857.htm